De reden dat ik ben gaan ondernemen, is dat er in 2021 voor mij wat puzzelstukjes op hun plek zijn gevallen, van een puzzel waar ik onbewust al een aantal jaar mee bezig was.
Puzzelstukje 1 – het ondernemerschap
Het ondernemerschap lonkte de laatste jaren steeds meer naar me. Mijn vader ging steeds meer richting de pensioengerechtigde leeftijd en natuurlijk was er de hoop dat iemand uit de familie het familiebedrijf zou gaan overnemen. De recreatiebranche paste alleen niet bij mij, dus dacht ik dat het ondernemerschap gewoon niet aan mij besteed was.
Puzzelstukje 2 – de hond
Tijdens de oprichting van het nieuwe advocatenkantoor heb ik geopperd of ik een hond mee naar kantoor mocht nemen, als kantoorhond. Daar was iedereen direct enthousiast over, dus zijn mijn man en ik op zoek gegaan naar een hond, die vervolgens tijdens de Coronacrisis in ons leven is gekomen. Hoewel niemand hier ooit iets van heeft gezegd en dit puur door mijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel werd veroorzaakt, voelde ik me alleen steeds schuldig ten opzichte van mijn collega’s/kantoorgenoten wanneer ik tijdens werktijd de hond ging uitlaten, terwijl zij gewoon aan het werk waren.
Puzzelstukje 3 – het werkschema
Mijn man werkt op zaterdagen en is op donderdagen altijd vrij. Ik zit al jaren te denken: hoe fijn zou het zijn als ik mijn werkschema ook zo in zou kunnen delen!? De laatste paar jaar was ik wel op donderdagen vrij, maar zo zouden mijn zaterdagen ook nuttig besteed worden.
Puzzelstukje 4 – de mensen
Hoewel ik altijd met leuke mensen en in leuke teams heb gewerkt, betrapte ik mezelf er de laatste jaren steeds vaker op dat ik me af zat te vragen hoe het zou zijn om weer samen te werken met oud-collega’s en -kantoorgenoten waar ik ook goed mee overweg kon, met advocaten van andere kantoren of juist met (lokale) ondernemers die mijn hulp goed kunnen gebruiken.
Puzzelstukje 5 – het thuiswerken
Tijdens de Coronacrisis heb ik gemerkt dat thuiswerken mij toch eigenlijk wel goed bevalt. Ik kan mij thuis goed concentreren en krijg daardoor nog meer werk gedaan dan op kantoor.
Puzzelstukje 6 – de virtual assistant(-opleiding)
De laatste jaren zag ik steeds meer oud-collega’s en oud-klasgenoten van Schoevers virtual assistant worden. Een oud-collega zei zelfs tegen me dat het echt iets voor mij is. Toen ze dat zei, was het voor mij alleen nog niet het juiste moment om daar iets mee te doen.
Ook toen ik voorbij zag komen dat een oud-klasgenoot van Schoevers een opleiding had gevolgd om een ‘succesvolle business als virtual assistant‘ te starten, was het nog niet het juiste moment voor mij, maar werd mijn nieuwsgierigheid wel meer gewekt.
Puzzelstukje 7 – de Coronacrisis
Pas toen we tijdens de Coronacrisis onze hond hadden, werd het voor mij tijd om me meer te verdiepen in het vak van de virtual assistant. Hoewel het nog steeds goed ging met het pas opgerichte advocatenkantoor, leek me niet verkeerd om in deze onzekere tijd een back-up plan te hebben. Ik besloot mezelf daarom aan te melden voor de VA-opleiding die ik eerder voorbij had zien komen.
In de eerste helft van 2021 heb ik via de VA-opleiding geproefd van het ondernemerschap en dat smaakte naar meer.
Een nieuw avontuur
Na 15 jaar in loondienst besloot ik daarom dat het voor mij tijd was om aan een nieuw avontuur te beginnen en mezelf verder te ontwikkelen.
In juli 2021 heb ik mijn baan in loondienst opgezegd en per 1 oktober 2021 ben ik fulltime verder gegaan als zzp’er, als virtual assistant, met Melis Support.
Het VA-vak
Als virtual assistant kan ik het ondernemen en het ondersteunen combineren, heb ik de vrijheid om zelf mijn werkschema te bepalen en kan ik meerdere advocaten en ondernemers tegelijk helpen met het optimaliseren en laten groeien van hun praktijk en/of onderneming. Dit maakt het een heel afwisselend beroep met veel vrijheid.
Er is niets mooiers dan iedere dag kunnen doen waar je goed in bent en waar je hart ligt en er daardoor voor kunnen zorgen dat anderen dat ook kunnen doen.