In juli 2021 besloot ik aan een nieuw avontuur te beginnen.
Over mij
Ik ben Melissa Köhler-van der Hulst, jouw virtual assistant.
Wat ik het allerliefste doe, is creatief bezig zijn met taal en opmaak, mee- en vooruit denken over processen en efficiency, structuur aanbrengen, technische problemen oplossen, ontzorgen en zaken op- en uitzoeken.
Het geeft mij energie wanneer ik jou kan helpen door te doen waar ik goed in ben, iets al geregeld heb voordat jij er zelf aan denkt en samen met jou mooie producten van hoogwaardige kwaliteit kan leveren.
Ik heb een Schoevers-opleiding gevolgd en ben vervolgens op mijn 19e fulltime in loondienst aan het werk gegaan.
Na 15 jaar in loondienst, als secretaresse / office manager / personal assistant / legal assistant bij zowel nationale als internationale, grote en kleine accountants-, belastingadvies- en advocatenkantoren, was het voor mij tijd om aan een nieuw avontuur te beginnen en mezelf verder te ontwikkelen.
Per 1 oktober 2021 heb ik daarom mijn baan in loondienst opgezegd om fulltime verder te gaan als ZZP’er, als virtual assistant, met Melis Support.
Ik ondersteun drukbezette, succesvolle advocaten en ondernemers op afstand door text, office, tech en personal support te bieden, zodat zij zich op hun core business kunnen focussen.
“Legal assistant van uitzonderlijk kaliber. Proactief en accuraat.”
Op mijn 14e wist ik dat ik een Schoevers-opleiding wilde volgen en secretaresse wilde worden.
Mijn verhaal
In de zomer van 1987 ben ik geboren in een oude (kaas)boerderij in een klein dorpje genaamd Oud Ade, dat vlakbij Leiden ligt.
Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin, op Jachthaven / Camping Spijkerboor, het familiebedrijf dat nog vóór de Tweede Wereldoorlog is ontstaan en al drie generaties in mijn familie is. Mijn opa heeft het bedrijf jaren geleden van zijn moeder overgenomen en mijn vader en oom hebben het in 1984 op hun beurt van mijn opa overgenomen. Samen met mijn moeder en tante hebben mijn vader en oom ervoor gezorgd dat het altijd een succesvol bedrijf is geweest.
Als kind wist ik altijd al vrij snel wat ik wilde. Zo wist ik op mijn 10e al naar welke middelbare school ik wilde gaan. En wist ik op mijn 14e dat ik een Schoevers-opleiding wilde volgen en secretaresse wilde worden. En dat terwijl ik me er destijds eigenlijk niet van bewust was dat mijn oma, tante en moeder dat ook waren (geweest).
Toen ik in 2006 als secretaresse aan het werk ging, waren er dus inmiddels drie generaties van secretaresses aan die kant van de familie.
Je kunt dus wel zeggen dat zowel het ondernemerschap als het secretariële vak in mijn bloed zit.
De eerste 3 jaar van mijn carrière heb ik bij een groot internationaal en een klein nationaal accountants- en belastingadvieskantoor gewerkt. Hoewel ik het hier naar mijn zin had, had ik toch het gevoel dat dit niet mijn branche was.
Vervolgens ontdekte ik in november 2009 de advocatuur, die heel goed bij mij bleek te passen, gezien mijn affiniteit met taal en mijn grote rechtvaardigheidsgevoel. Ik begon te werken binnen de niche van het financieel-economisch strafrecht en de interne onderzoeken, die mij nog steeds erg interesseert. Het gaat hierbij vaak om grote zaken die in het nieuws voorbij komen en waarbij het belang van goede verdediging extra groot is en mijn bijdrage nog meer toegevoegde waarde heeft.
Bij het eerste advocatenkantoor waar ik begon te werken, leerde ik een succesvolle strafrechtadvocaat kennen waar ik direct een goede klik mee had. Hij heeft mij alle ins en outs van het strafrecht en de advocatuur bijgebracht. Van de 12 jaar waarin ik in de advocatuur heb gewerkt, heb ik (door een tussenpauze van 2 jaar) 10 jaar met veel plezier nauw met hem samengewerkt, bij drie verschillende advocatenkantoren – één groot internationaal kantoor en twee kleinere nichekantoren.
Het derde en laatste advocatenkantoor waarbij wij samenwerkten, heb ik in 2019/2020 samen met hem en een aantal anderen opgericht. Daarbij kreeg ik de mogelijkheid alle processen naar eigen inzicht in te richten en overal mijn ‘Melis-sausje‘ overheen te gieten.
Toch voelde het nooit als mijn bedrijf. Ook al heb ik, zoals bij ieder bedrijf waar ik voor gewerkt heb, er altijd gewerkt alsof het mijn eigen bedrijf was.
Ik denk dat dat iets is wat ik van huis uit mee heb gekregen: altijd hard werken, je voor de volle 100% inzetten, blijven kijken hoe je dingen nog beter kunt maken, betrokken zijn en je verantwoordelijkheid nemen.
“Melissa is een proactieve legal assistant die zich onderscheidt door haar sterke innerlijke gedrevenheid om systematisch en precies te werk te gaan.“
Het ondernemerschap lonkte de laatste jaren steeds meer naar me.
Waarom ondernemen?
De reden dat ik ben gaan ondernemen, is dat er in 2021 voor mij wat puzzelstukjes op hun plek zijn gevallen, van een puzzel waar ik onbewust al een aantal jaar mee bezig ben.
Puzzelstukje 1 – het ondernemerschap
Het ondernemerschap lonkte de laatste jaren steeds meer naar me. Mijn vader ging steeds meer richting de pensioengerechtigde leeftijd en natuurlijk was er de hoop dat iemand uit de familie het familiebedrijf zou gaan overnemen. De recreatiebranche paste alleen niet bij mij, dus dacht ik dat het ondernemerschap gewoon niet aan mij besteed was.
Puzzelstukje 2 – de hond
Tijdens de oprichting van het nieuwe advocatenkantoor heb ik geopperd of ik een hond mee naar kantoor mocht nemen, als kantoorhond. Daar was iedereen direct enthousiast over, dus zijn mijn man en ik op zoek gegaan naar een hond, die vervolgens tijdens de Coronacrisis in ons leven is gekomen. Hoewel niemand hier ooit iets van heeft gezegd en dit puur door mijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel werd veroorzaakt, voelde ik me alleen steeds schuldig ten opzichte van mijn collega’s/kantoorgenoten wanneer ik tijdens werktijd de hond ging uitlaten, terwijl zij gewoon aan het werk waren.
Puzzelstukje 3 – het werkschema
Mijn man werkt op zaterdagen en is op donderdagen altijd vrij. Ik zit al jaren te denken: hoe fijn zou het zijn als ik mijn werkschema ook zo in zou kunnen delen!? De laatste paar jaar was ik wel op donderdagen vrij, maar zo zouden mijn zaterdagen ook nuttig besteed worden.
Puzzelstukje 4 – de mensen
Hoewel ik altijd met leuke mensen en in leuke teams heb gewerkt, betrapte ik mezelf er de laatste jaren steeds vaker op dat ik me af zat te vragen hoe het zou zijn om weer samen te werken met oud-collega’s en -kantoorgenoten waar ik ook goed mee overweg kon, met advocaten van andere kantoren of juist met (lokale) ondernemers die mijn hulp goed kunnen gebruiken.
Puzzelstukje 5 – het thuiswerken
Tijdens de Coronacrisis heb ik gemerkt dat thuiswerken mij toch eigenlijk wel goed bevalt. Ik kan mij thuis goed concentreren en krijg daardoor nog meer werk gedaan dan op kantoor.
Puzzelstukje 6 – de virtual assistant(-opleiding)
De laatste jaren zag ik steeds meer oud-collega’s en oud-klasgenoten van Schoevers virtual assistant worden. Een oud-collega zei zelfs tegen me dat het echt iets voor mij is. Toen ze dat zei, was het voor mij alleen nog niet het juiste moment om daar iets mee te doen.
Ook toen ik voorbij zag komen dat een oud-klasgenoot van Schoevers een opleiding had gevolgd om een ‘succesvolle business als virtual assistant‘ te starten, was het nog niet het juiste moment voor mij, maar werd mijn nieuwsgierigheid wel meer gewekt.
Puzzelstukje 7 – de Coronacrisis
Pas toen we tijdens de Coronacrisis onze hond hadden, werd het voor mij tijd om me meer te verdiepen in het vak van de virtual assistant. Hoewel het nog steeds goed ging met het pas opgerichte advocatenkantoor, leek me niet verkeerd om in deze onzekere tijd een back-up plan te hebben. Ik besloot mezelf daarom aan te melden voor de VA-opleiding die ik eerder voorbij had zien komen.
In de eerste helft van 2021 heb ik via de VA-opleiding geproefd van het ondernemerschap en dat smaakte naar meer.
Een nieuw avontuur
Na 15 jaar in loondienst besloot ik daarom dat het voor mij tijd was om aan een nieuw avontuur te beginnen en mezelf verder te ontwikkelen.
In juli 2021 heb ik mijn baan in loondienst opgezegd en per 1 oktober 2021 ben ik fulltime verder gegaan als ZZP’er, als virtual assistant, met Melis Support.
Het VA-vak
Als virtual assistant kan ik het ondernemen en het ondersteunen combineren, heb ik de vrijheid om zelf mijn werkschema te bepalen en kan ik meerdere advocaten en ondernemers tegelijk helpen met het optimaliseren en laten groeien van hun praktijk en/of onderneming. Dit maakt het een heel afwisselend beroep met veel vrijheid.
Er is niets mooiers dan iedere dag kunnen doen waar je goed in bent en waar je hart ligt en er daardoor voor kunnen zorgen dat anderen dat ook kunnen doen.
“Heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een topsecretaresse die door haar peers als vraagbaak en expert wordt gezien en door de advocaten met wie zij werkt als betrouwbare en toegewijde teamplayer, die werk van hoogwaardige kwaliteit levert.“
Als virtual assistant kan ik het ondernemen en het ondersteunen combineren.
Enkele feitjes over mij